neděle 10. března 2019

Tohle se nemělo stát


Milý Scotte,

sama netuším, jak se to stalo, ale najednou jsem se ocitla na jednom z tvých večírků. Hlava se mi točila úžasem, byla jsem na prahu ráje.

Všude se ozýval jazz, hosté tančili, šampaňské teklo proudem a já si připíjela na banality s velkým Gatsbym. Ach, jaká to něžná byla noc. Ve víru veselí jsem si ani nebyla jistá, zda jsem v New Yorku nebo v Paříži. Možná že ta osvětlená věž v okně byla jen hromada sklenic plných bublinek.




Divoká dvacátá léta. Všichni jsou tady tak krásní a prokletí.

Je to bláznivá neděle a mně je jedno, že rovnou z večírku musím ve svých tanečních botách spěchat do práce. Protože najednou někoho vidím. Spisovatele. Sedí v koutě a mračí se. Možná že od něj uslyším povídky jazzového věku? Ale když k němu přistoupím, tak zvedné své krhavé oči a ginovým dechem se mě zeptá „Komu zvoní hrana?“

Zmateně na něho hledím, v ruce svírajíc teplající šampaňské. Rychle ze sebe vysypu „Poslednímu magnátovi?“ Muž cosi nesrozumitelně zabručí. Je to podivuhodný příběh Ernesta Hemingwaye? Ale než se nad tím stačím víc zamyslet, přitančí ke mně rozesmátá drobná blondýnka v zářivých šatech. „Zdravíčko, já jsem Zelda. Zelda Fitzgeraldová.“ O můj bože! Je to skutečné! Podávám jí ruku a nemám slov. Mrkám a čekám kdy se z toho krásného snu probudím, když v tom se u nás objeví další spisovatel. Elegantní muž v na míru šitém obleku. Cestou k nám se za ním otáčejí všechny ženy v místnosti. On má ale oči jen pro ni. Jsou takový pěkný pár.

Zdroj: https://66.media.tumblr.com/
e0a054c3e902d0680b8df71e897d4ba6/
tumblr_o0vusyMPJt1ujaxtto1_1280.jpg

„Drahá, posaď svůj velbloudí zadek na toto pohodlné sofa.“

„No dovol?“

„Ale jdi, je jako diamant. Diamant velký jako hotel Ritz.“ Pošťuchují se. Najednou se spisovatel vytrhne ze svého zasněného pohledu a obrátí se na mě. „Scott Fitzgerald. Francis Scott Fitzgerald. Mluvčí své doby a manžel téhle nádherné duše.“

Horko těžko ze sebe vykoktám, že mě těší a vy dva už spolu spěcháte na terasu. Hodiny odbíjejí půlnoc. V tom se ozve rána a každého, kdo je na večírku oslepí barevná světla. Zelda výská radostí a hosté se hrnou ven. Ohňostroj!

Udělám krok dopředu a pohltí mě tma. Obklopí mě ledový palác. Najednou jsem zpět ve své době a nemohu se vrátit do snu. Do světa plného nadějí a zářné budoucnosti, která se zanedlouho rozplyne jako pěna dní. Zoufám si jako Pat Hobby a upadám do bezesného spánku, toužíc po dalším večírku.





S nadějí na další setkání
vaše Šílená Intelektuálka

P. S. Tohle se nikdy nemělo stát. Teď bloumám ulicemi jako tělo bez duše a doufám, že odněkud opět zazní jazz.



Žádné komentáře:

Okomentovat