Lucemburská
zahrada a Michal Ajvaz, už jenom jeho jméno je příslibem něčeho netradičního.
„Paul chvíli zkoumal těch osm písmen, ale
vůbec neví, co si se slovem, které zepředu vypadá jako Japonec a zezadu jako
Egypťan, má počít.“ str. 9
Jedno slovo,
špatný prstoklad a celý život se může zhroutit jako domeček z karet.
Autor:
Michal Ajvaz
Zdroj: https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/ 2011/08/AJVAZ_Michal_16.jpg |
Český spisovatel a
absolvent Filozofické fakulty Univerzity Karlovy se narodil léta Páně 1949. Během
svého života vystřídal řadu povolání. Ostatně jako většina spisovatelů. Od dělníka,
hlídače a domovníka až po čerpače. V druhé polovině 90. let se stal
redaktorem Literárních novin. V současnosti píše nejen romány, ale i
básně, povídky, eseje a filozofické studie. Do toho posledního bych se jako
čtenář moc nehrnula.
Jeho knihy vyšly
v několika světových jazycích. Dokonce i v maďarštině nebo
slovinštině.
Já sama jsem se
s Ajvazem poprvé setkala na vysoký, kdy jsme dostali k přečtení jeho
povídku Moře. Něco podobného jsem do té doby nikdy nečetla. Ostatně celá kniha
Vražda starého varana je jedinečnou sbírkou surrealistických textů, které stojí
za to si přečíst. Ale asi jenom jednou.
I když k Moři se občas vracím.
Za Lucemburskou
zahradu získal Ajvaz v roce 2012 cenu Magnesia Litera za nejlepší knihu.
„Blízkost je mnohdy důležitější než
vítězství nebo prohra.“
str. 24
Děj:
Celý příběh začíná
na začátku letních prázdnin, kdy mladý profesor filozofie Paul usedá ke svému
počítači a chce se vrhnout na Platóna. Jenže místo slavného Řeka napíše do
vyhledávače zdánlivou hloupost. Tahle blbost ho přivede k nečekanému a
lehce sebedestruktivnímu dobrodružství. Otevře mu na malý okamžik oči a ukáže
cestu do neznáma. To a mnohem více dokázalo jedno jediné slovo, a Platón to
nebyl. Pro Paula tahle chyba znamená, že během jednoho léta prožije ty
nejšťastnější a zároveň nejhorší chvíle ve svém životě.
A my spolu
s Paulem procestujeme kus světa. Od Paříže a Moskvy až po Karibik. Tam
Paul narazí na zvláštní ostrov, který je malou kopií Paříže.
A nakonec se
dočkáme i sebereflexe hlavního hrdiny.
„…nejpevnější řád se rodí z vln dýmu.“ str. 34
Zdroj: http://uspesny-web.cz/files/obrazky/google-browser.png |
Postavy:
Paul
Paul je
nejhlavnější postava celého příběhu. To kolem něho se točí celá zápletka. Na
první pohled je Paul tuctový profesor filozofie v jednom pařížském lyceu. Před
sebou má letní prázdniny a relativní pohodu, kterou si sám naruší.
Paul je
komplikovaná postava, která ve čtenáři budí rozporuplné pocity. Jednou ho
litujete, jednou byste mu jednu vrazili a pak už jenom kroutíte hlavou. Paul
zkrátka není člověk, se kterým byste šli na kafe.
„…občas na omluvu citoval Nietzscheho
slova, že nesmíme důvěřovat vysezeným myšlenkám…“ str. 55
Simone
Paulova žena.
Mladá a dobře situovaná Francouzka, která si je svou rolí milované manželky až
nezdravě jistá. O to větší je pro ni rána, když se dozví o Paulovo nevěře.
Najednou se z ní stane pomstychtivá mrcha, chorobně toužící po trýznění svého
manžela. Jedno jediné selhání jí přivede na pokraj šílenství.
„…s pocitem, v němž se mísily opojení,
zaujetí cestovatele, odhodlání dobrodruha, zvědavost požitkáře a téměř vědecký
odstup…“ str.72
Irina
Záhadná Ruska,
kterou Paul najde na ještě záhadnějším ostrově v Karibiku, kam přijel za
svou milenkou. Vědkyně, která počítá ty nejsložitější matematické rovnice
v pralese svého ostrova, vypráví Paulovi svůj příběh. Z celé knihy asi nejzajímavější postava.
Škoda, že nedostala víc prostoru. Její životní příběh by byl mnohem zajímavější
než Paulovo trmácení za pochopením něčeho nepopsatelného.
Zdroj: http://files.pamatkyfrancie.webnode.cz/200000020-a8e7fa9e92/lucemburska-zahrada.png |
O knize:
Lucemburská
zahrada je sice tenká, ale záživná tak jen z 1/3. Nejlepší částí je
kapitola Irina. Její příběh by si zasloužil vlastní novelu.
Začátek
Lucemburské zahrady se vyvíjel docela slibně, ale pak Paul začal mít vidiny nebo
spíše se mu naskytl nový pohled na svět kolem a všechno šlo do háje. Myslím si,
že dalším hřebíčkem do rakve bylo i předimenzované a mnohdy neslučitelné
chování Simone, která je čtenáři prezentovaná jako racionální a vzdělaná žena,
ze které se vyklube vyšinutá saň, která se na konci příběhu opět změní. Tentokrát
v krotkou ženušku, která se bojí jen jediné zmínky o tom, co se stalo
během osudného léta.
První dvě kapitoly
vás rozhodně nadchnou, ale pak se najednou z příběhu stává zmatená
slátanina, která se sice ke konci rozmotá a děj se vrátí do slušný fáze čtitelnosti,
ale i tak je celá zápletka až moc zatěžkaná žárlivostí, nezdravou a až chorobně
obsedantní touhou po pomstě. Zatímco konec je zase jedna velká opatrnost. To aby
vydržela křehká manželská rovnováha.
Zdroj: http://www.i-pariz.cz/wp-content /uploads/eiffelova-vez1.jpg |
Postavy i příběh
stále kolísají na hranici uvěřitelnosti (kromě Iriny, ta je prostě skvělá).
K tomu všemu je hlavní dějová linka neustále narušovaná vedlejšími
zápletkami, které nakonec čtenáři pomáhají knihu dočíst a aspoň trošku si ji
užít. Ať už jde o záhadného profesora Rosse, kterého opustí žena a on si nechá
vyrobit její přesnou robotickou kopii. Nebo Claire.
Paulovu milenku, která prožila stejný pocit osvícení, nový způsob vnímání světa
jako Paul až na to, že ona to od počátku chápala jako něco negativního, zatímco
mladý profesor z toho byl naprosto nadšený. Dokonce o svém zážitku začne psát
knihu. Možná tím chtěl autor ukázat na rozdílné vnímání světa z pohledu
muže a ženy, možná jen chtěl mít dva protiklady, které se i přes neshodu tohoto
vnímání přitahovaly. Možná? Kdo ví?
„Byl jsem jako čarodějův učeň, říkal si Paul,
zahrával jsem si s magií, a dosáhl jsem toho, že jsem dovedl na pokraj
šílenství dvě ženy a sám sebe: to já jsem teď autorem obludného dramatu, scén
na náměstí Estrapade a v Nice, to já jsem probudil ze spánku příšery…“ str. 160
Zatímco Vražda
starého varana byla od začátku tak nějak snová a čtenář tušil, do
čeho jde, tak Lucemburská zahrada je spíš mišmaš čehosi, co se dá jen těžko
uchopit a popsat. Děkujme za nádech exotiky, který vrací příběh do snesitelných
mezí a dá čtenáři aspoň malou šanci knihu dočíst. Přesto se nejedná o knížku,
ke které bych se ještě někdy vrátila.
Nakladatelství: Druhé město
Rok vydání: 2011
Počet stran: 176
Za mě: 5 z 10
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazat