(Cat on a Hot Tin Roof)
Původně divadelní
hra Tennessee Williamse, za kterou tento hůř stravitelný americký dramatik
dostal Pulitzerovu cenu (1955) se stala také předlohou ke stejnojmennému filmu.
Zdroj: http://www.filmsgraded.com/posters/ 00/5/1/4/59a.jpg |
A právě filmu se
bude věnovat má první recenze.
„S tebou to není život.
Obýváme stejnou klec,
ale to je tak
všechno.“
MGM bylo svého času členem „Velké pětky“ (členy Velké pětky byli studia MGM, RKO, Twentieth Century Fox, Paramount a Warner Brothers) a v roce 1958 spatřil světlo světa film s hvězdným obsazením, který je dnes brán jako filmová klasika, ale ve své době to měl být prvotřídní blockbuster.
Jedním
z hlavním taháků, který měl diváky přivést do kin, bylo obsazení
v čele s Elizabeth Taylorovou
(již slavnou hollywoodskou hvězdou), Paulem
Newmanem (nováčkem ve světě filmu, kterého vyplivlo New Yorské Actors
Studio zakládající si na Stanislavského metodě) a Burlem Ivesem (který ztvárnil postavu Velkýho Táty už na Brodwayi).
Režie se ujal jistý Richard Brooks (Zabijáci 1946, Špatné je dobré 1982))
Hollywood
svazovaný Haysovým kodexem (určoval pravidla cenzury) musel ze hry vypustit
její homosexuální podtexty i nadtexty a udělat z ní, něco, co by přijala
doposud puritánská veřejnost. A to se mu dle mého názoru povedlo. Homosexualitu
nahradili tvůrci alkoholismem, což bylo v té době přijatelnější.
Film se točí kolem
manželské krize hlavních postav Maggie (Taylor) a Bricka (Newman), nemoci
Velkého Táty a toho, kolik členů rodiny o tom ví, dokud se to nedostane i
k hlavě rodiny. A nakonec se v ději markantně zjevuje i hrabivost
Brickova staršího bratra Goopera a jeho věčně těhotné ženy.
Brick je bývalá
fotbalová hvězda, která se utápí v alkoholu a hrdě o sobě prohlašuje, že
je alkoholik, zatímco Maggie se za každou cenu snaží zachránit to, co zbylo
z jejich vztahu. Největším stínem, který se nad Brickem a Maggie vznáší je
však údajná nevěra a následná smrt Brickova nejlepšího přítele Skippera.
Maggiina touha po
dítěti a zároveň nevraživost hraničící s nenávistí Gooperových dětí, které
překřtila na bezkrké zrůdičky jsou
pro její okolí nepochopitelné. Brick je apatický a je mu prakticky všechno jedno.
Ke štěstí mu stačí sklenka s ledem a whiskey.
To vše se však
změní v okamžiku, kdy se z nemocnice vrátí Velký Táta a na povrch
vyplují staré křivdy, zklamání, ale i pravdy potřebné ke zhojení vztahů
jednotlivých postav.
Kočka na rozpálené
plechové střeše je prošpikovaná geniálními dialogy, které dokonale vystihují
jednotlivé postavy.
Maggie: „Jsem odhodlanější, než si myslíš.
Uvidíš, že vyhraju.“
Brick: „A vyhraješ co? Jakého vítězství
může dosáhnout kočka na rozpálené plechové střeše?“
Maggie: „Prostě toho, že na ní zůstane. Tak
dlouho, jak jen dokáže.“
Zdroj: http://daizdje8zyv90.cloudfront.net/wp-content/uploads/ 2012/04/Cat-on-a-hot-tin-roof.jpg?e1c034 |
Upřímně si myslím,
že i s odstupem času není, co filmu vytknout. Postavy jsou dostatečně
reálné a čisté. Jen snad český dabing Bricka mu ubírá na věrohodnosti, proto
vřele doporučuji původní znění s titulky. Má to úplně jiný šmrnc, když
Elizabeth Taylor křičí na Bricka „Maggie
The Cat.“ Než „Maggie ta kočka.“
Stejně jako hra je
dnes film brán jako klasika. A díky inovaci režiséra se můžeme těšit z toho,
že je film barevný. Neboť původně hrozilo, že bude Kočka černobílá. Ale tvůrci před sebou měli výzvu v podobě modrých
očí jak Taylorové, tak Newmana a ty si rozhodně technicolor zasloužili.
Čas filmu ani jeho
tématice neubral na aktuálnosti. Není v něm nic, u čeho by si dnešní divák
řekl: „Hele, tohle je blbost, to se nikdy
nemůže stát.“ Kočka je jednoznačně skvostem a důkazem, že Elizabeth
Taylorová nebyla jen dětská herečka, ale že i v dospělosti se dostala do
fáze, kdy dokázala zahrát i složité dramatické, někdy až psychologické role.
Zatímco výkon
Taylorové zasluhuje obdiv, tak naopak ten Newmanův budí spíše rozpaky. Možná je
to tím, že v době, kdy natáčel Kočku,
bytostně pohrdal hollywoodským molochem.
I přesto se o
nejlepší výkon dělí Taylorová s Burlem Ivesem, který ve svém projevu
nezapře divadelního herce, jenž přesně ví, co před kamerou dělá, aniž by
potřeboval prociťovat svůj výkon jako Newman (je až propastný rozdíl mezi
hereckými výkony Paula Newmana a jeho kolegy z Actors Studia Jamese Deana.
Zatímco Dean je opravdový a zasluhuje si svůj úspěch a obdiv diváků, Newman je
v Kočce spíš jen ten kluk s hezkou
tvářičkou. A to rozhodně nestačí).
Zdroj: http://ap1.alchetron.com/cdn/Cat-on-a-Hot-Tin-Roof-1958-film-images- 57621bd2-4310-477b-a46b-1b3b954277e.jpg?op=OPEN |
Film je plný syrových emocí, bolestné
upřímnosti, ale i otupujících lží. Když v tom nastane CVAK! a divák se dočká oné
v případě Kočky bolestné
katarze.
Vřele doporučuji
ke zhlédnutí, jen upozorňuji, že na Tennessee Williamse musí mít člověk náladu
a otevřenou mysl. Jinak si ten film neužijete. Za mě 9 z 10.
Žádné komentáře:
Okomentovat