V případě
této knihy se nejedná o literaturu faktu, ale o román o životě Zeldy a Scotta
Fitzgeraldových inspirovaný jejich vlastním životem.
„Každé
mládí je jen sen,
forma chemického šílenství.“
Francis Scott Fitzgerald
Kniha vypráví příběh
života této známé dvojice jazzového věku z pohledu Zeldy Sayreové. Mladé
nadějné dívky, které leží její rodné město u nohou. Ve světě řádí první světová
válka a Zelda se seznamuje se svým budoucím manželem Scottem. Mladíkem, který
čeká na to, až bude vyslán do Evropy a mezi tím se do sebe zamilují.
Oba spojuje to, že
nepodléhají konvencím své doby a ani se jimi nenechají svazovat. Jsou to
volnomyšlenkáři milující život.
„Odevzdejme
se osudu!“
Kniha nás zavede
do New Yorku, kam za Scottem Zelda přijede a kde si ho také vezme. Zde začíná
její život plný večírků, umění a hýření. Je to také začátek konce.
Zpočátku se vše
zdá být idylické. Scott je mladý, nadějný autor a i přes nesnáze si psaním
slušně vydělává. Zeldu tahá od čerta k ďáblu a ona si to zprvu užívá, dá se
říct, že osudným pro jejich manželství je seznámení s buranem jménem
Ernest Hemingway.
I když je kniha spíše fikcí, tak nevraživost mezi Zeldou a
Hemigwayem je postavena na reálných základech. Scott mu na rozdíl od své ženy
propadne a obdivuje ho. Zatímco Zelda o něho nejeví sebemenší zájem. A to je
ten problém. Je zde žena, která nechce Hemingwaye. V tomto momentě se začíná
naplno rozpadat manželství, které mělo šanci na šťastný konec. I přes všechny
problémy by byli Scott a Zelda schopni svůj vztah zachránit.
„Člověka
od zkázy uchrání jenom štěstí. Nikoliv láska.“
Zdroj: http://beinecke.library.yale.edu/sites/default/files/styles/ node_banner/public/signature_media/fitzgeralds_0.jpg?itok=mZbn4Mk6 |
Zelda je matkou,
manželkou, milenkou a okrasou společnosti. Přesto se chce vymanit ze škatulky „manželka“ a hledá svůj vlastní způsob
seberealizace. Ať už je to psaní povídek, které vydává pod Scottovým jménem,
malování nebo úmorná práce a dřina v podobě cvičení baletu. To vše Zeldu
pohání kupředu a požírá zároveň. Vše ještě přikrmuje Scottův alkoholismus, ve
kterém se trumfuje s Hemingwayem.
Nakonec dojde na
okamžik, kdy se Zelda sesype a doktoři ji diagnostikují schizofrenii (dnes již
víme, že Zelda trpěla bipolární poruchou podobně jako například Vivien Leigh).
Scott je jí sice oporou, ale pouze podle svých vlastních představ, a ne tak,
jak by potřebovala samotná Zelda.
Kniha končí
nejprve Scottovou smrtí a poté už jen ve zkratce popisuje smrt samotné Zeldy,
která se nakonec vrátila do sanatoria.
Zdroj: Panteřice |
Od začátku jsem
Zeldu vnímala jako tu naivní dívku, kterou vystřídá nešťastná a zničená žena. Ten
tam je lesk jazzového věku. Už to není ta mladá neohrožená dívka
z Montgomery. Ani ta okouzlující femme fatale z dob, kdy si Scott
užíval svou slávu nadějného začínajícího spisovatele. Je to velká škoda,
protože se jedná o ženu s velkým potenciálem, který nebyl nikdy dostatečně
využit. A naskýtá se zde otázka, kterou nikdo pořádně nezodpoví „Kdo byl lepší spisovatel? Zelda nebo
Scott?“
Tento pocit se
mísí s touhou čtenáře skočit do knihy a proplesknout Scotta a cloumat
s ním tak dlouho, dokud se nevzpamatuje.
Ano jsou momenty, kdy je čtenáři Scotta dokonce i líto, ale touha ho
praštit rozhodně převládá.
Scott a Zelda se
milovali, o tom není pochyb, ale to nestačilo. Ne v jejich vztahu. Ne v jejich
světě.
Je pravdou, že pro
mě byl značně rušivým elementem samotný Hemingway. Stejně jako v Paní Hemingwayové a v Pařížské manželce jsem se nedokázala
zbavit pocitu, že se jedná o člověka, který si rozhodně nezaslouží slepý obdiv,
po kterém toužil stejně jako Scott. Osobně mám s Hemem značně komplikovaný
vztah nejen jako člověk, ale i jako čtenář s autorem. Což se odráží ve všech
aspektech mého vnímání jeho osoby.
A zde je Hemingway
tichým našeptávačem snadno ovlivnitelného Scotta. Je nutné si uvědomit, že
Zelda nebyla feministka. To rozhodně ne. Protože to, že toužila po
seberealizaci, neznamená, že se chtěla vzdát (ve své době) výhod vdané ženy.
Neměla problém s tím být manželkou. Problém byl, že stále i přes své
značné úsilí byla stále jenom manželka.
Když jsem dočetla Z jako Zelda, nemohla jsem se
zbavit naléhavosti antické tragédie, kterou ve mně tato žena probudila.
Zelda je antická
tragická hrdinka zasazená do divokých dvacátých let dvacátého století. A stejně
jako tato doba strávila samu sebe a vystřídala ji bída hospodářské krize a zkáza
druhé světové války, tak i Zelda prošla podobným vývojem, jako její okolní
svět. Jen v miniaturní verzi, ale se stejnými následky.
„Je
tolik cest jak se stát spisovatelem,
ale já jsem cítila,
že rozumím
spisovatelům obecně,
aspoň pokud se spisovatelům rozumět dá.“
Scott ukázal Zeldě
svět, seznámil ji s nejvýznamnějšími osobnostmi jejich doby (Pablo
Picasso, Ezra Pound, Douglas Fairbanks, Coco Channel, Sergej Ďagilev), ale
nechal ji, ať se ztratí a sám se utápěl v alkoholu a ve svých vlastních autorských
pochybnostech.
V antické
tragédii je klíčová osudovost. Ať se hlavní hrdina snaží sebevíc, svému osudu
neunikne.
Neunikla mu ani
Zelda. Nakonec zemřela v plamenech.
Antická osudovost.
A Zelda, jako její
hlavní hrdinka.
Autor: Therese Anne Fowlerová
Nakladatelství: Odeon
Edice: Světová knihovna Odeon
Počet stran: 400
Za mě 7 z 10
Žádné komentáře:
Okomentovat