neděle 27. května 2018

Setkala jsem se s Karolem Sidonem


Když se sen stane skutečností. Tak bych nazvala své setkání s Karolem Sidonem. Ani ve snu by mě totiž nenapadlo, že po mém definitivním odchodu z Prahy někdy narazím na vrchního zemského rabína. Ostatně nepovedlo si mi to ani během mého bezcílného bloudění po Starém městě.

Zdroj: https://cdn.i0.cz/public-data/f3/56/c056df3b39088dbb9cc7b4a4b53c_r16:9_w640_h360_g3e8b3aacae4111e586750025900fea04.jpg?hash=d9cb84a677cb81a7179d41a8c3ae0b24


A tento týden ve středu se na mě usmálo štěstí, protože do Chodovské knihovny v rámci projektu Spisovatelé do knihoven Karol dorazil se svou knihou Malý pan Talisman.

Ale vraťme se na začátek. Středu mám každý týden opravdu nabitou, a tak jsem musela všechno zorganizovat tak, abych do knihovny dorazila včas, svěží a plná energie. To se mi nakonec i povedlo.

V práci se mi ten den nebývale dařilo a do Chodova jsem neplánovaně dorazila o hodinu dřív, než mělo předčítání začít. Cestou mě doprovázely poletující blesky a já byla v sedmém nebi. Pro tuhle slavnostní příležitost jsem si dokonce pořídila šaty. Říkám jim „šaty pro Karola Sidona.“ Šílený? Možná!

Začátek autorského předčítání doprovázela poctivá bouřka s hromobitím. Miluju bouřky, takže to jen podtrhlo moje nadšení ze setkání 
a celkový dojem z večera.

Tím, že jsem dorazila opravdu brzy, sedla jsem si se svou knihou a čekala, až dorazí hlavní hvězda večera. Po první čtvrthodině jsem začala mít pocit, že to bude opravdu komorní večer. Nikde ani noha! Půl a pořád nic.

Najednou přišel příjemný pár a já se s nimi dala do řeči. Klubovna se pomalu začala zaplňovat a z ničeho nic tu byl i on. Karol Sidon. Jako jediná jsem seděla v první řadě a měla to nejlepší místo na světe. Stačilo natáhnout ruku. Ale proč ničit to kouzlo okamžiku?

Šestá odbila. Karol se usadil a představil nám Malého pana Talismama. Prvních patnáct minut jsem vůbec nevnímala, co čte. Jenom jsem se na něho dívala a nevěřila vlastním očím a uším. Opravdu to byl on. Přesně takový, jakého jsem si ho vždycky představovala. Vtipný, moudrý a naprosto neskutečný.

Mám pocit, že v tu chvíli by mi nepomohlo ani štípnutí.

Toho večera vznikly tři společné fotografie. Všechny jsou rozmazané. Ale Robert Vano říká, že fotka nemusí být ostrá. 


Když jsem se konečně probrala z transu (respektive mě z něho probralo nesnesitelné holubí vrkání), mohla jsem se soustředit i na obsah slov a pomalu se ponořit do dobrodružství pana Talismana. I když mnohem víc mě láká Karolova autobiografická tvorba.

Po prvních dvou pohádkách jsme dostali prostor pro otázky. Na to, že jsem neměla nic připraveného ze mě létaly jedna za druhou. Ani nevím, kde se to ve mně vzalo. V půlce dotazování mi Karol říkal, že jsem se asi připravovala, tak jsem mu řekla, že ne. „Jsem fanynka!“

Když už jsem byla rozjetá, nedalo se nezeptat na to největší tajemství, které mi leží v hlavě od chvíle, co jsem se o této záhadě poprvé doslechla. Respektive dočetla.

„Byl jste se jako pražský rabín někdy podívat na půdu Staronové synagogy?“

Karolovi zajiskřilo v očích a šibalsky se usmál. „Ne.“ Podle něj jsou prý tradice, které bychom měli dodržovat.

Přesto jako potetovaná gojská dívka bych se tam ráda podívala. A ptáte se, proč mě láká stará zaprášená půda? Podle legendy je na půdě Staronové synagogy ukrytý Golem, nebo aspoň to, co z něho zbylo.

Sice jsem se nedozvěděla, zda je na půdě víc, než jen prach a holuby. Za to jsem zjistila, že čtyřicetiprocentní vodka je košer a může se vozit v jednom kufru spolu s tfilin (to jsou modlitební pásky).




Celý dokonalý podvečer skončil podpisem knihy rozhovorů, rozmazanou fotkou a potřesením ruky. Byla to krásná, poetická středa plná deště a slov. Odjížděla jsem naprosto nadšená a unešená. A i teď mám pocit, že se mi to jen zdálo. Ani to potřesení rukou nepomohlo.

Tak šalom!


Žádné komentáře:

Okomentovat