Černobílé filmy mají i po nástupu technicoloru jedinečnou atmosféru a nezaměnitelné kouzlo.
Vyvolávají v nás pocity, které žádný barevný film nedokáže. Tu zvláštní
retro náladu, kterou navodí ona hra světla a stínů. Zkrátka něco je
v černobílé prostě lepší.
Zdroj: https://www.moviezone.cz/image/185992 |
Miluju černobílé filmy a když jsem tak jeden večer nemohla spát a koukala do stropu dala jsem
dohromady tenhle seznam.
#1 Světáci (1969)
Jedena
z nejlepších československých komedií nadupaná hláškama. A to nemluvím o
tom skvostným obsazení. Světáky miluju a můžu se na ně
dívat pořád dokola. Navíc je to poslední film, ve kterém si zahrál Oldřich
Nový. Poté
jsme ho mohli vidět ještě v Takové normální rodince. A pak byl šlus. A ještě jedna perla, soudruzi Světáky
zakázali. Ale ať nejsem jen pesimista, když je to komedie. Herci mohli
libovolně improvizovat.
„To ví přece
každej blbec, že vestičky se letos nenosí.“
Zdroj: http://1gr.cz/fotky/idnes/18/053/mobil/KUK738ba0_svetaci1.jpg |
#2
Někdo to rád horké (1959)
Kdo by nemiloval
Josefínu a Dafne? Dva muzikanti, kteří se přichomýtnou ke gangsterské
přestřelce, si chtějí zachránit krk, a tak se vydávají za dvě muzikantky.
Dokonalá souhra Jacka Lemmona a Tonyho Curtise. Jasně, hrála tam i
barbiturátová královna Marilyn Monroe, ale hoši jsou lepší. Drby ze zákulisí
natáčení tvrdí, že zatímco Tony Curtis Marilyn nemohl ani cítit, tak jeho
parťák Jack Lemmon byl jediný, kdo s ní vycházel.
Ale abych
nezapomněla, důležitou roli měl i Osgood, který si chtěl vzít Dafne. Jeho
slavná hláška „Nikdo není dokonalý!“ se používá dodnes.
Zdroj: http://www.realfilm.cz/bilden/pruvodce/nejslavnejsi_filmove_konce/pruvodce_nejslavnejsi_filmove_konce_bild_02.jp |
#3 Casablanca (1942)
Zdroj: http://www.kamoska.cz/obrazky/nejromantictejsi-filmy-vsech-dob-1.jpg |
Můj nejzamilovanější
film se odehrává nečekaně v Casablance. Tady na sebe opět narazí božská
Ingrid Bergmanová a zasmušilý Humphrey Bogart. V Evropě řádí nacisti a
Casablanca je jedno z mála míst, odkud se dá utéct do Ameriky. Jenže Rick
pořád miluje Ilsu, Ilsa je vdaná za Victora a přesto miluje Ricka. Zmatek, co?
Ingrid chtěla
Hupmhreye poznat, tak ho pozvala na oběd. Jenže to moc nevyšlo a ani jeden
nepadl tomu druhému do oka. Přesto se dokázali shodnout na to, že by se nejraději na celou
Casablancu vybodli. Díky hollywoodskému bohu filmového plátna, že se tak
nestalo. Bez nich by ten film byl jen romantickej cajďák z druhé světové.
Casablanca prý
existuje i v barvě. To teda vidět rozhodně nechci.
#4 Taková normální rodinka (1971)
Seriál, na kterém
jsem vyrostla. Babička spisovatelka, která morduje pravidelně celou rodinu, a
zbytek šílený famílie si mě získal. Dneska se k nim ráda vracím a užívám
si scény s Eduardem Cupákem. Osm neskutečných dílů, bez kterých by nedělní
ráno ztratilo své kouzlo. I tady mohli herci
libovolně improvizovat. A naposledy se tady v roli účetního Koníčka
objevil Oldřich nový, kterému Fan Vavřincová napsala roli přímo na tělo. Taková
normální rodinka je první situační komedii, která vznikla
v Československu.
#5 Fantom Morrisvillu (1966)
V podstatě je
to hrozná ptákovina, která paroduje brakový sešitový romány. Přesto ho mám ráda. Ve filmu se prolínají dvě dějové linky. Jedna je ve Smetanovo
divadle, kde se jeden hudebník nudí, protože nemá do čeho píchnout a čte si
brakový román a siru Morrisi. Druhá dějová linka je příběh sira Morrise. Rozhodně to stojí
za zkouknutí. Popsala bych to jako
takový příjemný nedělní relax.
Zdroj: http://www.mesto-slavicin.cz/galerie/obrazky/ image.php?img=225924&x=350&y=263 |
#6 Daleká cesta (1949)
Slavný divadelní
režisér Alfréd Radok natočil jen tři filmy a jedním z nich je právě Daleká
cesta. Dokonalost, která skončila hned po uvedení do kin v trezoru. Tenhle
film vám urve srdce svým dějem, a totálně vás dostane svou výtvarnou stránkou a
hudbou. Radok miloval Ravelovo Bolero
a v Daleké cestě je to slyšet.
Dílo, které je
kombinací hraného a dokumentárního filmu vás totálně pohltí a nepustí, dokud
neskončí. Radok si dal záležet na detailech, na hře stínů
a všem
vizuálním, co tenhle zapomenutý film řadí mezi opomíjenou špičku československé
kinematografie.
Radok část filmu
natáčel v Terezíně. A než soudruzi Dalekou cestu stáhli do trezoru, tak ji
dávali v kinech mimo Prahu. Málem se na něho zapomnělo, ale naštěstí pro
nás se našel a my ho můžeme vidět i dnes.
#7 Svět valčíku (1936)
Dokonalá taneční
dvojice Fred Astaire a Ginger Rogersová. Tyhle filmy tu barvu ani nepotřebují.
Svět valčíku je fantastická oddechovka,
a navíc oni dva jsou šíleně boží.
Zajímavostí je, že Ginger neuměla stepovat, tak se klapání dodávalo postsynchronně.
Zdroj: https://morestarsthanintheheavens.files.wordpress.com/2015/04/swing-time-1936-wallpaper-2.jpg |
Zdroj: https://www.kinosvetozor.cz/film_photos/film-3045-aero.jpg |
#8 Hluboký spánek (1946)
Klasická noirovka
s Humphrey Bogartem a Lauren Bacall se těmhle dvěma stala osudnou. Tady se
dali dohromady. Je pravda, že pro dnešního diváka je Hluboký spánek trochu
nuda, ale když zatnete zuby a necháte se unášet na vlně starých filmů, tak je
to příjemný pokoukní. A protože je to detektivní příběh, dočkáme se i nějaké té
akce. Je to přeci případ Phila Marlowa. Jedná se o film, který je plný zvratů a
překvapení.
#9 Spalovač mrtvol (1968)
Další česká
klasika, která trápí nejednoho maturanta. A přitom se stačí podívat na film.
Rudolf Hrušínský jako pan Kopfrkingl byl bezkonkurenční. Tohle dílko
československé kinematografie má jedinečnou a děsivou atmosféru. „Co kdybych
tě, drahá, oběsil?“ říká Hrušínský tak hypnoticky, že se Lakmé vůbec nedivím,
že si nechala hlavu strčit do oprátky. Kdo by to byl řekl, že spořádaný
a
milující otec vymorduje celou rodinu? Prostě pecka. Jen citlivější povahy by se
měly při sledování tohohle filmu obrnit a vytvořit si odstup. Já to zvráceně
miluju. A hádejte, co? Taky je to trezorový zboží.
Zdroj: https://www.kinobox.cz/data/clanky/640x400x1/spalovac-mrtvol-aneb-kremace-jako-zabava-pocitacova-hra-jaka-tady-jeste-nebyla.jpg |
#10 Eva tropí hlouposti (1939)
Tak to zakončíme
trochu odlehčeně, ne? Eva tropí hlouposti je
film, který jsem jako dítě moc nemusela. Ale postupem času si mě získal. Není
nic krásnějšího, než děj filmu vybudovat na postupu, jak vypěstovat nějaký
speciální druh růže. Něco tak krásného, jednoduchého a trhlého mohlo vzniknout jen za první republiky. Podle filmových
odborníků je Eva tropí hlouposti první crazy komedií natočenou u nás.
K natočení tohoto filmu stačilo Macu Fričovi pouhých čtrnáct dní. A
všechno zvládl v ateliérech.
Žádné komentáře:
Okomentovat