Poprvé jsem se s touto knihou setkala loni během Noci literatury a naprosto mě dostala. Respektive její první kapitola, která slibovala čtenáři spektakulární spektákl. Jenže …
Když je psychoanalýza v hlavní roli, tak máte chuť začít ujíždět na barbiturátech jako Marilyn Monroe, jen abyste přežili až do konce. Tvrdohlavost některých čtenářů v tomto případě totiž hraničí se sebepoškozováním.
„A proto jsem se koneckonců později, mnohem později, stal psychoanalytikem. Abych se nezničil – tělem možná, duší jistě – ve ztroskotání rozumu – abych se nezbláznil?“ str. 19
Klíčovou postavou, která drásá nejen nás, je Bábi, o které její vnuk mluví jako o příšerné hysteričce. Ale on sám na tom není o moc líp. Navíc trpí obsesivní posedlostí psychoanalýzou, která se na rozdíl od Bábi stala onou hlavní hrdinkou celé knihy.
Děj se točí ve zvláštní smyčce, kdy jsme buď s autorem a jeho pacienty nebo se vracíme do jeho mladých let, kdy někdy úsměvně a jindy zas s jistou dávkou hořkosti vzpomíná na své emočně pestré příbuzenstvo, které samozřejmě také analyzuje.
Zdroj: https://i.ytimg.com/vi/WrXCdjEii90/hqdefault.jpg |
Jediný poznatek, který nám tak kniha dává, je, že se na každém z nás nějak podepíšou naši nejbližší. A mnohdy nás natolik rozbijou, že nám nestačí celá éra dospělosti, abychom se dali dohromady. Na rodině Patricka Declercka se podepsala již zmíněná Bábi, která zničila své dva syny i vnuka. A za mě i samotného čtenáře.
„Buď rozum, nebo milost. Buď rozum, nebo nic. A je to nakonec vždycky on, naše poslední vzpoura
a nejradikálnější počin.“ str. 20
A k tomu ta mrcha psychoanalýza. Vlezlá a do značné míry nudná patronka, která rozkládá hlavně čtenáře a jeho pozornost. I proto, že se stala hlavní náplní hluchých míst, kdy autor přeskakuje ze svého osobního života do toho pracovního.
„…téměř nedokázal pracovat, byl těžce depresivní a – jednou hysterik, navždy hysterik – ochromený utrpením, které ho křivilo bolestí.“ str.15
Tady bych se vrátila na začátek. Na ono místo, které mě přesvědčilo, že si chci tuhle knížku pořídit. První vymazlená a dokonalá kapitola byla také tou poslední. Pokud jste totiž jako já doufali, že kniha bude celá v podobném duchu, tak vás zklamu. Nebude. První kapitola je čistou esencí dokonalosti. Jen ta první. Přesto ve mně celou dobu žila jiskřička naděje, že opět narazím na něco podobného. V půlce nebo možná až na konci, aby se kruh uzavřel a čtenář byl uspokojen.
„Trauma každopádně vzniká z nečekaného střetu mezi skutečností a psychikou.“ str. 31
Co si víc přát k tomu, abyste si začali pěstovat vlastní neurózy než knihu, která je plná křivd, pokřivených vztahů s otcem, kterého zase poznamenala jeho matka? Najednou se nám před očima zjevuje zvláštně zvrácený Oidipovský komplex, který vlastně ani není Oidipovský, protože problém je v matce otce. Chtělo by to antického hrdinu, který má problém se svou babičkou, abychom mohli správně pojmenovat tento „belgický“ komplex.
„Duševní vítězství. Nekonečný souhrn nejistot, muk i radostí.“ str. 38
Zdroj: http://www.vlasta.org/obrazky/maps/b.jpg |
„Je fakt, že jsem vycházel z podivné a ironické pozice, že jsem teoreticky velmi inteligentní, ale prakticky skoro debil.“ str. 176
Soubor neuróz a psychóz může v těch slabších jedincích klidně vzbudit jistou dávku psychického hypochondrismu. Tahle krutá
a zároveň zábavná zpověď o jedné dysfunkční rodině, které kralovala jistá Bábi, nás najednou donutí se zamyslet nad tím, zda naše zdánlivě idylické dětství bylo opravdu takové, jak si ho pamatujeme. Nebo jsme v rámci dušení sebezáchovy podobné excesy s Bábi vytěsnili? Ta totiž poznamenala všechny členy svého rodu. Protože nějakou šílenou psychózou trpí každý z rodiny. Sám vypravěč už od raného dětství, k čemuž se hrdě hlásí.
Někdo by měl dospělým vysvětlit, jak moc a nenávratně mohou poznamenat své i cizí děti.
„…nejsem svobodný zednář. Předně snáším skupiny ještě hůř než táta. A pak pro zednářství je třeba, když se to tak vezme, přece jen malinko v něco věřit. Když ne v Boha, tak aspoň v člověka…to radši chcípnout!“ str. 209
Kniha je vlastně souborem vzpomínek na každou osobu, která Patricka nějak ovlivnila. Počkat, ta kniha je vlastně o ženách v jeho životě.
„O tom, že Hugh Hefner, zakladatel a majitel Playboye, je stejně jako Pasteur a Fleming dobrodinec lidstva, není pochyb.“ str.32
Název: Démons ne turlupinant
Autor: Patrick Declerck
Překlad: Tomáš Kybal
Vydavatelství: Host
Rok vydání: 2017
Počet stran: 237
Za mě: 5 z 10
Žádné komentáře:
Okomentovat