neděle 24. února 2019

Démonolog zpestří jen dlouhé chvilky


Velkolepá anotace přiláká každého milovníka Johna Miltona, ale zvládl autor naplnit naše očekávání? Přiznám se, že když jsem knihu objevila a narazila na Miltona, tak jsem měla momentální mentální zatmění. Musela jsem mít Démonologa doma ať to stojí, co to stojí. Jenže ze slibného příběhu se vyklubala lehká slátaninka. Ale i tak jsem si tam našla něco, co se mi líbilo.




„Biblický učenec – ateista. Expert na démony, který věří, že zlo je lidský vynález.“ str. 15

Hlavní postavou příběhu je vysokoškolský profesor a odborník na Ztracený ráj David Ullman. Jeho doménou jsou démoni, přesto nevěří na zlo z jiného světa. Všechno se ale změní poté, co vyrazí do Benátek, kde mu neznámý démon unese dceru. Profesorovi se najednou obrátí celý život vzhůru nohama. Je nucen věřit v něco, co celý život popíral.

Nakonec se ukáže, že démon, kterého David hledá, figuruje ve Ztraceném ráji.  A k získání dcery mu stačí jedna jediná maličkost. Přijít na jméno tohoto démona, který žije v Pandemoniu.


Zdroj: https://cdn.pixabay.com/photo/2017/08/02/04/51/venice-2570013_960_720.jpg


„Jsem typ knihomola, který o různých místech více čte, než je navštěvuje. 
A většinou jsem o nich raději četl, než je navštěvoval.“ str.49

O knize:

Béčkový thriller, který je ideální jako nenáročné letní čtení nebo zkrácení nesnesitelně dlouhé chvilky. Trocha napětí, přehršel odkazů ze Ztraceného ráje a démoni, kteří chtějí vládnout na zemi.

Během čtení mi Pyperův příběh chvílemi evokoval Dana Browna. Začátek knihy nám nabízí jedinečný mysteriózní zážitek, který má na konci výraznou sestupnou tendenci. Rozporuplně působí i žánr, který balancuje mezi hororem, thrillerem a detektivkou.

Zdroj: https://d1nao0k9edgivc.cloudfront.net/wp-content/
uploads/2013/02/The-Demonologist-book-club-review.jpg
„Strach – ze smrti, ze ztráty, z opuštěnosti – je genezí víry v nadpřirozeno.“ str. 94

Prim tady rozhodně hraje deprese, samota a melancholie pod závojem hororové atmosféry. K tomu propojení reálného světa s tím magickým, zajímavé reálie a boj s nadpřirozenem, které má většinou vždycky navrch. Napínavé, mystické, záhadné a dobře stravitelné.

„Démonská moc nepochází ze zla, nýbrž ze znalosti věci.“ str. 174

Samotná látka v podobě slavné epické básně v nás od začátku budí velká očekávání, která se nenaplní. Naopak, závěr knihy je fiasko. Na mysl vyvstává otázka, zda sám autor vůbec věděl, jak chce příběh ukončit, nebo už byl natolik vyčerpaný svou démonskou jízdou, že to prostě utnul. Přesto se Pyperovi musí nechat, že píše čtivě. Děj odsýpá a až na díry a nedostatky v samotném příběhu byl Démonolog docela příjemné čtení, které zpříjemní únavnou a dlouhou cestu.

Zkrátka, neurazí, ale ani nenadchne. Pravděpodobně brzy skončí v nejbližší knihobudce. Impulzivní nákupy nejsou vždy to pravé.

 „Všechno dobré je pro mě ztraceno. Zlo bude mým dobrem.“ str. 307

Originální název: The Demonologist
Autor: Andrew Pyper
Překlad: Jindřich Manďák
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 320
Rok vydání: 2014
Za mě: 6 z 10



Žádné komentáře:

Okomentovat