pondělí 2. září 2019

Nesnesitelná touha po informacích


Nevím, jak to máte vy, ale já jsem jako houba. Teda ne na všechno, musí se jednat o téma, které mě zajímá jako třeba inkvizice, alchymie, mytologie, druhá světová válka, Izrael, Harry Potter, alžbětinská doba, Hvězdná brána a …


Zdroj: https://dz7u9q3vpd4eo.cloudfront.net/wp-content/legacy/posts/d34cccf1-c5fa-423e-88f5-d7e1e8986223.jpg

V současnosti sjíždím dokumenty na Youtube na téma inkvizice a protestanti. Krom poslouchání a nasávání informací si taky aktivně dohledávám čímž si rozšiřuji obzory na témata, o kterých se krom Panoptika podivínů nemám s kým podělit a zavést na ně rozhovor. Škoda. A tak se o tom lehce okrajově podělím aspoň s vámi…tady je asi vhodná chvíle přestat číst anebo? Směle do toho.

Nikdy mi do hlavy nešel všechen ten poprask okolo protestantů, ale pak jsem narazila na super dokument o Třicetileté válce . Díky němu se spousta kusých informací slila od jednotného celku a spustila se lavina. Husiti, Luteráni, Kalvinisti, Anglikáni a tak dále. Ale věděli jste, že ještě před nimi tu ve 13. století byli francouzští Kataři?

Katar je z řeckého katharos, což znamení čistý. No, a to byli jedni z prvních protestantů, které zlikvidovali křižáci. Na popud papeže, samozřejmě.

A od toho se velkým skokem dostáváme k inkvizici, autodafé a třeba i soudu s Giordanem Brunem. Věděli jste, že tenhle proces trval devět let? No, a nakonec ho stejně upálili. Jedná se údajně o poslední oběť italské inkvizice.

Dokonce i dnes existuje organizace inkvizice, ale má mnohem květnatější název Kongregace pro nauku víry a odpůrce církve neupaluje. Mazel Tov! A jedním z vrchních inkvizitorů byl i Benedikt XVI. Jenže si už neříkal vrchní inkvizitor, ale prefekt.


Zdroj: http://en.normandie-tourisme.fr/docs/
1779-9-le-mont-saint-michel-dans-les-nuages-tsomchat-fotolia-com-jpg.jpg





A to jste věděli, že Mont Saint Michel je o dvě stě let starší než Pražský hrad? No, tak teď už to víte! 















Další kapitolou dohledávání a nasávání nových informací jsou slova, události, osobnosti a další srandy z knih, které zrovna čtu. A tak se můj slovník rozšířil o slovíčka jako degutantní, pandemonium nebo palimpsest.

A jak tato tři slova použít ve větě? Hravě! „Cesta do Pandemonia byla degutantní, ale ten palimpsest jsem tam nakonec našla.“ Paráda, ne? Jen by mě zajímalo, kde, kdy a jestli vůbec někdy pronesu takovou větu.


Zdroj: https://media1.tenor.com/images/e4d895552f3844d1bb4c6a4c5c3105ec/tenor.gif?itemid=4994838


Mini slovníček: (Zasvěcení prominou a ostatní si rozšíří své obzory. Moje teta tomu říká „Aspoň neumřeš blbá!“)

Definice tahám z ověřeného zdroje, tedy z Nového akademického slovníku cizích slov.

Degutantní – nechutný (nalezeno ve Věci Makropulos)

Palimpsest – rukopis psaný přes starý odstraněný text (nalezeno v Času čarodějnic)

Pandemonium – sídlo všech zlých duchů, démonů, démonská říše, peklo: vláda démonů (nalezeno v Démonologovi)

Anebo náhodou na něco narazím a posedne mě amok, šotek bažící po rešerších, dohledávající všechno, co se dá. Naposledy se probral k životu, když jsem narazila na film Černobílý svět. Koukala jsem tehdy na seriál Vražedná práva (jsem na začátku třetí série – už nevím jak dlouho), kde hlavní postava Annalise Keating, kterou hraje Viola Davis, je zkrátka ultra mrcha, ale taková, že ji musíte mít rádi.


Zdroj: https://thehknhaven.files.wordpress.com/2018/08/wait-theres-more.gif


No, a právě díky ní jsem narazila na Černobílý svět. Krom toho tady hraje diametrálně odlišnou postavu, a tak jsem se seznámila s Aibileen. Černou služkou z jihoamerického města Jackson v 60. letech minulého století. To byli ještě Kennedy a Luther King naživu, ale moc času už jim nezbývalo.

Film je natočený podle stejnojmenné knihy Kathryn Stockett, která vyšla v angličtině pod názvem The Help a u nás jako Černobílý svět.

Na ČSFD má tenhle film 86 % a zároveň jde podle ní o 123. nejlepší film. S čím můžu jen souhlasit. Dlouho mi strašil v hlavě. Ale o tom v jiném článku.

Octavia Spencer, která hraje božskou, úžasnou a nezlomnou Minny (Aibileenu nejlepší kamarádku) zase namluvila původní audioknihu. A jen tak mimochodem získala Zlatý glóbus v kategorii nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli právě za ztvárnění Minny.

Tahle hromada získaných informací, která se mi zakořenila v hlavě je ve skutečnosti k ničemu. Upřímně? Je to značně degutantní. Ale já to miluju.

Aspoň totiž neumřu blbá!


2 komentáře:

  1. Tak zrovna palimpsest jsem věděla, ale to jen protože jsem se to musela naučit na zkoušku. Přeci jen jsem vystudovaný knihovník, tak bych neměla dělat ostatním knihovníkům (a mému bývalému učiteli) ostudu. A Černobílý svět je skvělý, teď mám na seznamu k přečtení i knihu tak, uvidíme jaký bude rozdíl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi vystudovaný knihovník? To je krásný. :D Ten film je úžasnej, takže počítám s tím, že knížka bude ještě milionkrát lepší. :)

      Vymazat